Betekenis
- Na de les kunnen de kinderen de mythe van het Monster van Loch Ness vertellen.
Vorm
- De leerlingen kunnen afsnijding gebruiken om het monster dicht bij te laten lijken.
- De leerlingen kunnen het monster er eng uit laten zien.
Materiaal/techniek
- De kinderen kunnen gebruik maken van Oost-Indische inkt met een kroontjespen en ecoline met een kwast.
Beschouwing
- De kinderen kunnen vertellen hoe ze gebruik hebben gemaakt van de bovenstaande doelen.
Werkwijze
- De leerlingen tekenen het (enge) Monster van Loch Ness, zoals zij denken dat hij er uit ziet.
Onderzoek
- De leerlingen kunnen de verschillende technieken met de kroontjespen en de ecoline ontdekken en op een enge manier gebruik gaan maken van de afsnijding.
2. Lesopbouw
Introductie
Ik vertel de kinderen dat ik wel eens naar schotland op vakantie ben geweest bij een enorm meer, en dat ik lekker aan de kant zat te genieten van het uitzicht, toen ik ineens een groot monster zag. Dus ik heb daar natuurlijk een paar foto's van gemaakt en in een dia presentatie achter elkaar gezet. De laatste foto die ik laat zien is een foto van het monster van heel dichtbij. Kinderen zullen zich dan waarschijnlijk gaan afvragen hoe ik die foto van zo dichtbij heb kunnen maken. Ik leg ze dan vervolgens de mythe van het monster van Loch Ness uit.
Informatie
Ik leg de kinderen vervolgens uit dat we een ansichtkaart gaan maken met het monster van Loch Ness erop. Ik vertel met welke materialen we gaan werken en laat even kort zien hoe ze die moeten gebruiken. De kinderen kunnen dan om me heen staan om het beter te kunnen zien.
Instructie
Ik leg uit dat het monster er eng uit moet zien en dat ze daarbij gebruik moeten maken van afsnijding. Ik geef een paar korte voorbeelden van afsnijding, zodat ze begrijpen wat het betekend. Dan mogen ze gaan schetsen. Als hun schets af is mogen ze hun hand opsteken en dan kom ik bij ze langs. Als de schets aan alle randvoorwaarden voldoet krijgen ze het papiertje met de daarop voorgedrukte ansichtkaart en dan mogen ze het voor het echt gaan maken.
Afsluiting
Iedereen mag zijn eindwerk op de instructietafel leggen. Daarna mogen ze alles opruimen en schoonmaken. Ik vertel waar alle materialen horen te staan en vraag of ze weer om de instructietafel heen willen gaan staan als alles opgeruimd is. Daarna kijken we met z'n allen naar de eindwerken en vraag ik vragen zoals:
- In welk werk is heel goed gebruik gemaakt van afsnijding?
- Welk monster ziet er het engste uit?
- Welke ansichtkaarten lijken op elkaar en welke niet?
- In welke ansichtkaarten is goed gebruik gemaakt van de materialen?
Na de reflectie mogen de werken in het droogrek. Als deze niet aanwezig is mogen ze op de instructietafel blijven liggen, zodat ze kunnen drogen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten